Ali Keskinsoy'un "Kurbanın mahiyeti ve hükmü nedir?" başlıklı köşe yazısı
Kurban nedir? Kurban sözlükte “yaklaşmak” demektir. Allahüteala’ya yakınlaşmaya vesile olan şey anlamına gelir.
Terim olarak ise; Allah'a yaklaşmayı ve onun rızasına ermek için ibadet maksadıyla belirli şartları taşıyan hayvanı usulüne uygun olarak kesmeyi ve bu amaçla kesilen hayvanı ifade eder.
Allah'ın rızasını kazanmak için, hani dedik ya Allah adına kesilecek.
Dese ki hubel adına kesiyorum, güneş adına kesiyorum, ateş adına kesiyorum dese bundan kurban olur mu? Olmaz...
Allah adını kesilecek o kurban, belirli bir usulü var, bu usule göre kesilmesine kurban diyoruz, bu kesilen hayvana da kurban deniyor.
Kurban ibadetinin hükmü nedir?
Hanefi mezhebine göre kurban kesmek, şartlar yerine geldiğinde, yani aklı yerinde olan, buluğ çağına ermiş olan ve kurban kesecek kadar maddi duruma sahip olan kişinin kurban kesmesi vaciptir.
Fakat diğer mezheplerin çoğuna göre; yani Maliki Hanbeli Şafi mezheplerin çoğunluğuna göre sünnet-i müekkededir vacip değildir.
Vacip ne demek? Yapılması gerekir sorumluluğu var, yapılmazsa kişi günahkar olur ama sünneti müekkede yapılmadığında bir gün yok, fakat peygamber Aleyhisselam'ı çok kuvvetli bir sünneti terk edilmiştir, buda hoş bir şey değildir çirkin bir şeydir yani.
Çünkü Efendimiz Aleyhisselam Hicret'in 2 yılından itibaren ömrünün sonuna kadar her Kurban Bayramı'nda mutlaka kurban kesmiş. Şimdi Peygamber Aleyhisselam'ın Resulullah sallallahu aleyhi vesellemin bu kadar hassas davrandığı bir ibadeti müminin terk etmemesi gerekir.
Peygamber Aleyhisselam'ın şefaatine nail olmak istiyorsa, onun bu ibadeti ifa etmesi gerekir sünnet olarak diğer mezheplerine göre, ama Hanefi mezhebine göre, şartlar gerçekleştiğinde kurban kesmenin hükmü vaciptir.
Kurbanın dini kaynağı nedir?
Yani biz kurban ibadetinin Vacip yada sünneti müekkede olduğunu nereden biliyoruz?
1- Kur’an-ı Kerim
2- Hadisi şerifler
3- Ümmetin icması
Hac suresinde geçen ayetlerden biz bu ibadetin var olduğunu Kur’an-ı Kerim'de anlıyoruz, fakat kurbanın detaylarıyla ilgili bize bilgi Rasulullah (s.a.v)’in hadisi şeriflerinden, onun yaşantısından onun hayatından geliyor.
Bu modernist diye kendini adlandıran bazı akımlar, maalesef her geçen gün çoğalıyor, bunlara karşı bizim de bilinçli olmamız lazım.
Hani diyorlar ya bize Kur'an yeter, Kur'an'dan başka kaynak kabul etmeyiz diyorlar ya, hadisi şerifleri reddediyorlar ya.
Bu kişiler nasıl kurban kesecekler? Hadisi şerifler olmadan, hangi hayvan hangi yaşta nasıl kesilecek bunu bilmeleri mümkün değil. Çünkü Kur'an-ı Kerim'de böyle bir detay yok. Bak az önce okudum ayeti, Allah'ın adını anarak kessinler diyor.
Hangi hayvanlardan kurban olur? Kazdan kurban olur mu? Tavuktan kurban olur mu? Nereden bileceksin, sonra çıkıyor işte tavuktan kurban olur horozdan kurban olur diyor.
Peygamber Aleyhisselam'ın hadis-i şeriflerini okumayınca sonuç öyle oluyor. O yüzden demek ki Rasulullah (s.a.v)’in hadisi şerifleri olmadan onun sünnet-i seniyyesi olmadan onun yaşantısı olmadan kurban ibadetini gerçekleştirmemiz mümkün değil, İslam'ı yaşamamız mümkün değil. Bir kez daha bunu ifade ettik.
Efendimiz Aleyhisselam'ın hadis-i şeriflerinden bir tanesinde buyuruyor ki;
Ademoğlu Kurban Bayramı gününde Allah'a kurban kesmekten daha sevimli bir ibadet yapmamıştır. Yine bu kurbanın kesilir kesilmez Allah katında makbul olacağını ve kurban edilen hayvanın boynuzu tırnağı da dahil olmak üzere her şeyinin kişinin hayır hanesine yazılacağını Efendimiz Aleyhisselam ifade etmiştir. Yani o hayvanın boynuzlarından tırnaklarına kadar, her şeyi müminin amel defterine hayır olarak yazılıyor iyilik olarak yazılıyor.